וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלטה היסטורית: סעודיה תפתח את המרחב האווירי שלה לחברות תעופה ישראליות

עודכן לאחרונה: 15.7.2022 / 10:28

מדובר בפעם הראשונה בה סעודיה מתירה למטוסים ישראלים אזרחיים לעבור באופן גורף במרחב האווירי שלה. ההודעה מגיעה לאחר אישורה של ישראל את מתווה ההסכם על האיים בים האדום - שהיה חשוב מאוד עבור סעודיה. ביידן: "ההחלטה סוללת את הדרך למזרח תיכון בטוח ויציב יותר"

ביידן ולפיד נפגשים/רויטרס

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית הודיע הלילה (שישי) בהודעה רשמית כי סעודיה החליטה לפתוח את המרחב האווירי שלה בפני כל הטיסות האזרחיות ללא אפליה - כולל טיסות מישראל ואליה.

"ההחלטה סוללת את הדרך למזרח תיכון בטוח ויציב יותר", אמר ביידן. "ההחלטה נותנת מומנטום לשילובה של ישראל באזור - וגם ליחסים בין ישראל לסעודיה. אעשה כל שביכולתי כולל בדיפלומטיה אישית עם המנהיגים של שתי המדינות כדי לקדם את התהליך פורץ הדרך הזה".

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, בפסגת מדינות המפרץ בריאד, 14 בדצמבר 2021. רויטרס
יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן/רויטרס

סעודיה הודיעה כי החליטה ליישם את התחייבויותיה בהתאם להסכם שיקגו משנת 1994 ולא להפלות בין חברות תעופה אזרחיות שרוצות להשתמש במרחב האווירי שלה. בכך, מתירה המדינה לראשונה למטוסים ישראלים אזרחיים לעבור באופן גורף במרחב האווירי שלה.

"לאור העובדה שסעודיה רואה עצמה כגשר בין שלוש יבשות וכחיזוק לקשרים האוויריים הבינלאומיים סעודיה מודיעה על פתיחת המרחב האווירי של הממלכה לכל חברות התעופה האזרחיות שימעדו בדרישות של רשות התעופה האזרחית", נמסר בהודעה הרשמית.

עוד בוואלה!

ביקור הנשיא מגיע לסיומו: ביידן ייפגש עם אבו מאזן - וימריא ישירות לסעודיה

לכתבה המלאה
נתיב הטיסה הישירה מישראל לערב הסעודית שבו יטוב נשיא ארה"ב ביידן 15 ביולי 2022. מערכת וואלה!, אתר רשמי
נתיב הטיסה הישירה מישראל לערב הסעודית שבו יטוב נשיא ארה"ב ביידן 15 ביולי 2022/אתר רשמי, מערכת וואלה!

בהודעה הסעודית לא הוזכרה ישראל במפורש - אך חברות התעופה הישראליות היו כמעט היחידות עליהן הוטלו מגבלות מעבר במרחב האווירי הסעודי.

"הנשיא ביידן מברך על ההחלטה ההיסטורית הזו מצד ההנהגה הסעודית", מסר היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, "ההחלטה היא תוצאה של מאמציו הדיפלומטיים ל הנשיא מול סעודיה בחודשים האחרונים שמגיעים לשיא בביקורו בממלכה היום. ההחלטה סוללת את הדרך למזרח תיכון בטוח ויציב יותר - דבר קריטי עבור ביטחונן ושגשוגן של ארצות הברית ושל ישראל"

ההכרזה מגיעה לאחר שאתמול אישרה ישראל את מתווה ההסכם על האיים בים האדום, טיראן וסנפיר, שהיה חשוב מאוד עבור סעודיה. הסכם זה סולל את הדרך להכרזה על צעדי נורמליזציה סעודים במהלך ביקור ביידן בממלכה.

מטוס אל על ירושלים של זהב. עופר חג'יוב,
מטוסים ישראליים יוכלו לטוס מעל שמי סעודיה/עופר חג'יוב

"אחרי דרך ארוכה וחשאית אנחנו קמים הבוקר לבשורה משמחת", אמר ראש הממשלה יאיר לפיד. "להחלטה הזו קדמה החתימה על הצהרת ירושלים והעמקת המחוייבות האמריקאית לביטחון ישראל, למאבק בגרעין האיראני, להעמקה של הנורמליזציה ולתהליכים של הסכמי אברהם ופסגת הנגב".

"אני רוצה להודות לנשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, על ביקור שריגש מדינה שלמה, על המחוייבות שלו לעוצמתה הצבאית והמדינית של ישראל", הוסיף לפיד. "אני מברך את ההנהגה הסעודית על פתיחת המרחב האווירי. זהו צעד ראשון. אנחנו נמשיך לעבוד על זה בזהירות המתבקשת, למען הכלכלה הישראלית, הביטחון הישראלי ואזרחי ישראל".

מפגש וירטואלי של ראש הממשלה, יאיר לפיד נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן לצד  נשיא הודו וראש ממשלת איחוד האמירויות I2U2. רויטרס
לפיד וביידן/רויטרס

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בירך את נסיך הכתר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמן, על החלטתו. "לפני שנתיים הנחנו את היסודות לנורמליזציה עם סעודיה כשאיפשרנו טיסות ישירות לדובאי ואבו דאבי מעל שמי ערב הסעודית", אמר נתניהו, "כמו כן פעלנו לאפשר טיסות ישירות בין ישראל למכה עבור אזרחי ישראל הערבים. אני מתכוון להביא הסכמי שלום מלאים עם סעודיה ומדינות ערב נוספות ובכך לקדם את סיום הסכסוך בין מדינת ישראל ורוב העולם הערבי".

שרת התחבורה ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי בירכה אך היא על ההחלטה. "זה צעד חשוב של ממלכת ערב הסעודית שיאפשר לקצר באופן ניכר את זמני הטיסות ויוזיל את מחירי הטיסות מישראל מזרחה", אמרה. "מעל הכול זה עוד שלב לעבר יחסים טובים וחזקים יותר עם מדינות המזרח התיכון, יחסים שיאפשרו לישראל לחזק ולתחזק את הקשרים האזוריים המתהדקים הקריטיים לביטחון שלנו ולכלכלה שלנו".

בשנת ב-2020, אחרי ההכרזה על הסכמי אברהם, הסכימה סעודיה לאפשר לטיסות בין ישראל לבין איחוד האמירויות ובחריין לעבור במרחב האווירי הסעודי. הסעודים הבטיחו לממשל טראמפ כי יאפשרו לחברות תעופה ישראליות להשתמש במרחב האווירי שלהם גם לטיסות למזרח - להודו ולסין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully